www.srbija-info.yu/vesti | ||||||
|
|
|||||
Politička kriza ugrožava donatorsku pomoć
28. avgust 2001.
Po njegovim rečima, Švajcarska je najavila da je spremna da pomoć od 40 miliona švajcarskih franaka utroši do kraja ove godine- za humanitarne svrhe, energiju i transport, pomoć institucijama i gradovima i za podršku budžetu. Naredne nedelje bi trebalo da se efektuira francuska pomoć od 15 miliona maraka, za isplatu dečijih dodataka u Srbiji. Austrijanci su spremni da u socijalu usmere 4 miliona maraka i još deset u privatni sektor. U narednih sedam meseci Velika Britanija bi izdvojila oko 16 miliona maraka za pomoć najugroženijim slojevima stanovništva, a od 30 miliona dolara koje je obezbedila Svetska banka u narednim mesecima bi 9,2 miliona takođe bilo usmereno u socijalu. Norvežani će sa 15 miliona maraka finansirati nekoliko programa, a nemačka pomoć će popraviti daljinsko grejanje i vodosnabdevanje u Beogradu, Nišu i Novom Sadu. U toku je realizacija ugovora sa Evropskom bankom, teškog 120 miliona maraka namenjenih Beogradu, a od ugovorene pomoći EU od 240 miliona evra 75 odsto bi trebalo da se realizuje do kraja ove godine- u energetici, poljoprivredi, zdravstvu i za razvoj opština na jugu Srbije, pre svega Preševa. Trenutno je trećina ovih sredstava u fazi realizacije, objašnjava Pitić. Od oktobra, kaže ministar, i Evropska investiciona banka počeće da ulaže u projekte infrastrukture, puteve i železnicu, a obećanih 200 miliona maraka, prema očekivanjima, treba da se realizuje do kraja godine. Uz pomoć za reprogram našeg duga Evropskoj investicionoj banci EU je spremna da do kraja septembra izdvoji i 35 miliona evra za devizne rezerve, a Svetska banka da od 120 miliona dolara 80 miliona izdvoji za Srbiju i podršku budžetu za ovu godinu. Tako bi realno izgledao scenario priticanja dela donatorske pomoći, odnosno sve to bi moglo i da bude ugroženo sa nastavkom političke krize u zemlji. Ne verujem, kaže Pitić, da će biti ugrožen deo humanitarne pomoći, ali u svakom slučaju može biti dovedena u pitanje sadašnja blagonaklonost donatora i usporen rad državnih administracija u delu pomoći od koje se upravo očekuje da obezbedi u narednim mesecima neophodne baj- pasove u državnim finansijama. - Poljuljani kredibilitet Vlade, međutim, doneo bi velike štete na multilaterarnom planu, tamo gde su pored ekonomskih bitni i politički uslovi, odnosno mogao bi da uspori realizaciju već donetih odluka Evropske investicione banke, EU i Svetske banke, kao i formiranje finansijskih tržišta i institucija. Kada je u pitanju Evropska banka za obnovu i razvoj može se postaviti pitanje povećanog političkog rizika, i kvaliteta garancija za njene programe. Najveći negativni efekat sigurno bi bio ukoliko bi političko zaoštravanje kod kuće uslovilo drugačiji tretman SRJ od sadašnjeg kod Pariskog i Londonskog kluba. Pomeranje fokusa sa ekonomskih reformi na politički teren moglo bi da umanji spremnost kreditora da nam odobre visoke koncesije, a u tom slučaju šteta bi se merila sa nekoliko milijardi dolara. I najzad, takva klackalica i slanje nejasnih političkih i reformskih poruka svetu umanjiće priliv ozbiljnog privatnog kapitala u Srbiju, odnosno privlačiće pre svega špekulativni kapital, kojem nisu cilj ulaganja u domaću privredu već brza zarada, a šta to znači može se videti na primeru Rusije, upozorava Pitić.
B. Jager
|
||||||
[ Naslovna | Enciklopedija | Cinjenice | Vesti ] © 1997, 1998, 1999, 2000 Ministarstvo za informacije Republike Srbije Email: mirs@srbija-info.yu |