www.srbija-info.yu/vesti  
POLITIKA
KOSOVO I METOHIJA
EKONOMIJA
KULTURA
SPORT

Print this page!

Naslovna Cinjenice i statistika Vesti Pretraga

Novine koje su predviđene u Radnoj verziji zakona o lokalnoj samoupravi
24. jul 2001.



Tekst Radne verzije zakona o lokalnoj samopuravi koji je pred vama je nastao posle višemesečnog rada eksperata Ministarstva pravde i lokalne samouprave, ekspertske grupe kojom predsedava potpredsednik Vlade Republike Srbije Jožef Kasa i predstavnika nevladine sektora, čija je prvobitna verzija teksta zakona bila polazna tačka u radu.

Danas se ovaj tekst nalazi na prvoj, prethodnoj javnoj proveri, jer smo smatrali da je izuzetno značajno dobiti povratnu informaciju, pre svega od strane predstavnika lokalne samouprave i drugih relevantnih interesnih strana, pre momenta izrade nacrta zakona i nastavka formalne zakonodavne procedure.

Sa Radnom verzijom zakona su upoznate i institucije evropske integracije, prvenstveno Savet Evrope, i druge međunarodne organizacije koje su izrazile spremnost da pomognu u izradi novog zakona o lokalnoj samoupravi i tako u ovoj ranoj fazi izrade tog sistemskog akta doprinesu značajnom stepenu harmonizacije novog zakona sa adekvatnim međunarodnim propisima iz te oblasti.

Bitne novine koje su predviđene ovom Radnom verzijom zakona, mogu se uočiti već pri prvom čitanju: Proširenje nadležnosti organa lokalne samouprave je dvostruko. Izvorne nadležnosti su proširene tako što se opštinama i gradovima vraćaju ovlašćenja koja po prirodi stvari pripadaju tim organima, pre svega u oblasti obrazovanja, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite i sl. U pogledu poverenih nadležnosti posebno su značajne promene, koje se ogledaju u mogućnosti selektivnog poveravanja pojedinih poslova određenim lokalnim samoupravama, odnosno pojedinim gradovima i opštinama. Kao poverena nadležnost se primerično pominje i lokalna policija, što će svakako biti predmet dalje rasprave i posebnih zakonskih akata.

Posebno treba istaći značaj novog organizacionog modela vlasti, koji je sadržan u odredbama o organima lokalne samouprave. Predsednik opštine, kao rukovodilac izvršne vlasti, s jedne strane, i skupština opštine, kao predstavničko telo sa druge strane, predstavljaju model potpune podele vlasti projektovan na nivo lokalne samouprave. Ratio legis takvog zakonskog rešenja je svakakako stabilna, samostalna, efikasna opštinska vlast, u kojoj se u svakom momentu jasno uočava koji organ snosti političku i svaku drugu odgovornost za svoje aktivnosti.

Samostalna, preduzimljiva i efikasna lokalna vlast je svakako ideal svakog građanina. Korak bliže tom idealu su, po našem mišljenju i predviđene institucije gradskog menadžera, kao i proširenje mogućnosti saradnje između privatnog i javnog sektora.

Na planu finansiranja organa lokalne samouprave, svakako najznačajnija mana predloženog teksta zakona je što u ovom momentu nije moguće definisati opštinsku (komunalnu) svojinu, iz razloga postojanja ustavnih ograničenja. Smatramo da su odredbe o finansiranju primerene vremenu koje je neposredno pred nama, kao i proširenju nadležnosti lokalne samouprave, a radi obezbeđivanja neophodnog balansa prihoda i rashoda.

Posebno treba obratiti pažnju na veliki stepen samostalnosti organa lokalne samouprave u pogledu uvođenja i utvrđivanja stopa lokalnih taksi, kao fiskalnog instrumenta, ali i kao instrumenta u takmičenju lokalnih zajednica za privlačenje investicija.

Uticaj centralnih vlasti na organe lokalne samouprave, u predloženom tekstu zakona, nije eliminisan u potpunosti, i u tom delu se možda najbolje ogleda njegovo tranziciono svojstvo. Međutim, očigledno je da je ta uloga svedena na minimum, što se najbolje vidi na notornom primeru osnova za raspuštanje skupština opštine. Prema predloženim odredbama zakona, citirana su svega dva, konkretna pravna osnova za primenu tih nepopularnih mera, a i u slučaju njihove primene, raspušta se samo skupština opštine, dok predsednik opštine, odnosno gradonačelnik i lokalna uprava nastavljaju nesmetano da funkcionišu.

U pogledu zaštite ličnih i kolektivnih prava građana, smatramo da je učinjen značajan korak napred definisanjem pojedinih instituta iz te oblasti, već u ovom zakonu. To se odnosi na institut ombudsmana (građanskog branioca lokalne samouprave), koji bi po prvi put bio definisan u našem pravnom sistemu upravo u sklopu odredbi zaštite prava lokalne samouprave, kao i na savet za međunacionalne odnose u opštinama sa nacionalno mešovitim sastavom stanovništva, u skladu sa zakonskim kriterijumima.

Radi efikasnosti postupka izrade nacrta zakona, molimo da primedbe budu konkretne, bilo u pogledu pojedinih predviđenih rešenja, bilo u obliku predloga dopuna predmetnog teksta zakona. Treba imati u vidu da novi Zakon o lokalnoj samoupravi neće regulisati ovu oblast u celini, već predstavlja pravni okvir, koji će dopunjavati posebni zakoni (zakon o gradu Beogradu, izborni zakon, zakon o komunalnim delatnostima i drugo). Pravnotehničke primedbe nisu od značaja imajući u vidu da je reč o "sirovom" tekstu koji tek treba da prođe uobičajenu proceduru izrade normativnog akta, ali bi citiranje odredbe iz teksta zakona na koji se odnosi primedba ubrzalo postupak obrade.

U sklopu plana rada na predmetnom zakonu, koji je utvrdilo Ministarstvo pravde i lokalne samouprave, nakon faze stavljanja na uvid teksta radne verzije zakona organima lokalne samouprave i drugim relevantnim institucijama, i pribavljanja mišljenja i sugestija, sledi faza izrada nacrta zakona. Tek po okončanju izrade nacrta Zakona, uslediće zvanična javna rasprava, na osnovu odgovarajuće odluke Vlade Republike Srbije. Javna rasprave će se odvijati kroz nekoliko regionalnih seminara sa učesnicima iz svih opština i gradova Srbije, zatim međuresornu saradnju ministarstava i drugih državnih organa, tematske okrugle stolove (na primer finansiranje lokalne samouprave), javne debate. Konačno, predlog novog Zakona o lokalnoj samoupravi bi trebalo da bude pred poslanicima Narodne skupštine na njenom jesenjem zasedanju.

Očekujemo vaše pisane primedbe, komentare, mišljenja i sugestije.

Naša adresa je: Ministarstvo pravde i lokalne samouprave
(primedbe na radnu verziju Zakona)
Moše Pijade 8a
11000 Beograd
E-mail: zakon-ls@srbija-info.yu

                      Dušan Protić, zamenik ministra pravde i lokalne samouprave

 

[ Naslovna | Enciklopedija | Cinjenice | Vesti ]
© 1997, 1998, 1999, 2000 Ministarstvo za informacije Republike Srbije
Email: mirs@srbija-info.yu