www.srbija-info.yu/vesti  
POLITIKA
KOSOVO I METOHIJA
EKONOMIJA
KULTURA
SPORT

Print this page!

Naslovna Cinjenice i statistika Vesti Pretraga

Memorandum Vlade SR Jugoslavije Savetu bezbednosti: Rezolucija 1244 drastično se krši (2)
06. mart 2000.



P R E T H O D N O . . .

3. Razoružanje terorističke tzv. OVK

Svakodnevni teror, nasilje, ubistva i razaranja srpskih kuća i naselja, ugostiteljskih objekata i drugih mesta masovnog okupljanja Srba u preostalim srpskim enklavama, kao i napadi na civile i pripadnike jugoslovenskih snaga bezbednosti izvan Pokrajine uz upotrebu čak i teškog naoružanja, potvrđuje da teroristi tzv. OVK nisu razoružani.

Čelnici ovih terorističko-separatističkih tvorevina, Hašim Tači, Agim Čeku i drugi, otvoreno izjavljuju da je jedan od njihovih separatističkih ciljeva, formiranje nekakve albanske armije na Kosovu i Metohiji, čiji bi zametak predstavljao tzv. Kosovski zaštitni korpus, što nije ništa drugo nego "transformisana" teroristička tzv. OVK.

Vlada SR Jugoslavije ponovo podseća na svoj stav iznet u pismu predsedniku Saveta bezbednosti od 22. septembra 1999. da je navodna transformacija terorističke tzv. OVK u tzv. Kosovski zaštitni korpus bila farsa i manipulacija, kako bi se izbegla obaveza stvarne demilitarizacije i razoružanja te ilegalne terorističke tvorevine, što sve otvorenije potvrđuju čak i pristrasni mediji i pojedini političari na Zapadu.

Kfor i UNMIK, a posebno Bernar Kušner, snose punu odgovornost što tzv. OVK još uvek nije razoružana i što se uz njihov blagoslov u Pokrajini formira ilegalna albanska oružana formacija, sastavljena uglavnom od proverenih albanskih ali i međunarodnih terorista, regrutovanih u susednim i drugim državama, poznatim po podršci međunarodnom terorizmu. Ima informacija da se islamski ekstremisti iz Čečenije u velikom broju sklanjaju na Kosovo i Metohiju gde uživaju zaštitu Kfora i UNMIK-a.

Kriminalizacija Pokrajine: Direktna potvrda izbegavanja Kfor i UNMIK da striktno izvršavaju svoj mandat, pre svega, u pogledu obezbeđenja međunarodne granice SR Jugoslavije prema Albaniji i Makedoniji, jeste i njihov pokroviteljski odnos prema albanskim teroristima i separatistima, koji nesmetano ulaze u SR Jugoslaviju, što je bitan uzrok opšte kriminalizacije i haosa u pokrajini.

Zahvaljujući neobezbeđenoj granici, čime grubo krše rezoluciju Saveta bezbednosti 1244, Kfor i UNMIK omogućili su nelegalan ulaz na teritoriju pokrajine više stotina hiljada kriminalaca i pljačkaša iz Albanije, sa ciljem prelivanja haosa iz Albanije na Kosovo i Metohiju. Time su Kosovo i Metohija pretvoreni u uporište organizovanog međunarodnog kriminala, terorizma, narkomafije, ilegalne trgovine oružjem, belim robljem, maloletničkog kriminala i prostitucije u Centralnoj i Zapadnoj Evropi, u cilju kriminalizacije i destabilizacije Evrope i ometanja tekućih integracionih procesa.

4. Popis i izbori na Kosovu i Metohiji

U uslovima neprekinutog terora, finalizovanja etničkog čišćenja Srba i drugog nealbanskog stanovništva iz Pokrajine, nepostojanja uslova za povratak preko 350.000 prognanih i ilegalnog prisustva više stotina hiljada stranih državljana na Kosovu i Metohiji, evidentno je da ne postoje ni elementarni uslovi za sprovođenje popisa stanovništva u kontekstu pripreme za skore izbore. Ignorisanje navedenih činjenica i insistiranje OEBS i UNMIK na sprovođenju popisa u takvim okolnostima predstavljaju pokušaj primene politike svršenog čina i ohrabrivanja dalje destabilizacije pokrajine na liniji ispunjenja separatističkih ciljeva albanskih ekstremista.

Vlada SR Jugoslavije odlučno odbacuje svaki pokušaj zagovaranja skorih izbora u Pokrajini dok se za to ne steknu elementarni uslovi - čvrst mir i stabilnost na osnovi Rezolucije Saveta bezbednosti 1244. To, pre svega, podrazumeva slobodan i bezbedan povratak svih proteranih Srba i drugog nealbanskog stanovništva i usaglašavanje, zajedno sa Vladom SR Jugoslavije, osnovnih parametara političkog rešenja za Kosovo i Metohiju.

5. Odlaganje povratka Vojske Jugoslavije i MUP

Neopravdanim odlaganjem sprovođenja jasne odredbe Rezolucije i Vojno- tehničkog sporazuma (op. par. 4, tačke 6 i 10 aneksa 2 Rezolucije i par. 4 Vojno-tehničkog sporazuma) o povratku pripadnika VJ i MUP, u situaciji kad Kfor i UNMIK ne sprovode svoj mandat garantovanja pune imovinske i lične bezbednosti celokupnog stanovništva i stvaranja uslova za bezbedan i nesmetan povratak svih raseljenih i izbeglih, predstavlja dodatno ohrabrenje za albanske teroriste da nastave sa svakodnevnim terorom nad Srbima i drugim nealbanskim stanovništvom, u cilju dovršavanja etničkog čišćenja pokrajine.

Jugoslovenska Vlada insistira da se bez daljeg odlaganja i bilo kakvog uslovljavanja ova obaveza sprovede.

6. Odgovornost Saveta bezbednosti UN

Savet bezbednosti, kao garant Rezolucije 1244 (1999), odgovoran je za striktno poštovanje svih odredbi Rezolucije i pratećih dokumenata, prvenstveno onih kojima se potvrđuje suverenitet i teritorijalni integritet SR Jugoslavije na celini njene teritorije, kao i za poštovanje opštih standarda u sprovođenju mirovnih operacija UN, pre svega opštih principa Povelje UN, međunarodnih konvencija o ljudskim pravima i drugo. U skladu s tim, Savet bezbednosti je obavezan da spreči svako odstupanje, odlaganje izvršenja ili proizvoljno tumačenje odredbi Rezolucije Saveta bezbednosti 1244 (1999) i pratećih dokumenata i jedini je ovlašćen da daje obavezno tumačenje odredbi svoje rezolucije. Kontinuirano grubo kršenje odredbi Rezolucije i pratećih dokumenata od strane Kfora i UNMIK, zbog čega je došlo do zabrinjavajućeg razvoja u Pokrajini, nije praćeno adekvatnim merama Saveta bezbednosti da takav opasan razvoj osujeti. To potvrđuje da Savet bezbednosti nije odgovorio svojim obavezama, zbog čega je direktno odgovoran za štetne posledice koje su takvim njegovim postavljanjem prouzrokovane.

Polazeći od činjenice da je ispunila sve svoje obaveze na osnovi Rezolucije Saveta bezbednosti 1244 i pratećih dokumenata, Vlada SR Jugoslavije insistira da i svi drugi odgovorni faktori, pre svega Savet bezbednosti kao najodgovorniji, odmah i bezuslovno ispune sve svoje obaveze.

Ocene aktuelnog razvoja situacije na Kosovu i Metohiji

1. Ukupni učinak Kfora i UNMIK

Rezultati devetomesečnog međunarodnog bezbednosnog (Kfor) i civilnog (UNMIK) prisustva u južnoj srpskoj pokrajini su poražavajući. Krajnje zabrinjavajuću situaciju karakteriše opšta kriminalizacija, haos i bezakonje, masovni teror, genocid i etničko čišćenje protiv srpskog i drugog nealbanskog stanovništva, razaranje njihove privatne imovine, pljačka i uzurpacija državne i imovine privatnih firmi, koje sprovode naoružani albanski ekstremisti, posebno pripadnici terorističke tzv. OVK.

Multietničko Kosovo i Metohija - hipokrizija Kfora i UNMIK: Nasuprot verbalnom zalaganju Kfora i UNMIK za očuvanje multietničke strukture Pokrajine, aktivnosti i ponašanje međunarodnog prisustva na Kosovu i Metohiji su upravo suprotni. Porazna je i za ugled svetske organizacije krajnje zabrinjavajuća činjenica da je u prisustvu međunarodnih snaga pod njenim okriljem i sa njenim mandatom, preko 350.000 građana Pokrajine, od čega preko 270.00 Srba i Crnogoraca, nasilno proterano sa Kosova i Metohije.

Etničko čišćenje najvećeg dela Pokrajine od Srba i Crnogoraca je već okončano. Na udaru albanskih terorista, ali i nerazumnih poteza Kfora i UNMIK kojima se doliva ulje na vatru, sada su preostale izolovane srpske enklave, pre svega Kosovska Mitrovica, kao najveća od njih.

Prozirno je i cinično insistiranje Kfor i UNMIK na uspostavljanju multietničkih zajednica upravo u preostalim srpskim enklavama, dok istovremeno niko i ne pominje, na primer, Prištinu, u kojoj je pre dolaska Kfora i UNMIK-a živelo oko 40.000 Srba i Crnogoraca, dok je sada ostalo manje od dve-tri stotine. Prećutkuje se stanje u Prizrenu, Peći, Orahovcu, Đakovici, Glogovcu i mnogim drugim kosmetskim gradovima, mestima i područjima, kao što je Kosovsko Pomoravlje, koji su, takođe, potpuno očišćeni od Srba i Crnogoraca, pri čemu njihov povratak na svoje ognjišta nije uopšte tema čak ni formalne retorike odgovornih predstavnika Kfora i UNMIK-a.

Vremenska podudarnost akcija pretresa Srba u Kosovskoj Mitrovici, koje su brutalno sprovodili pripadnici američkog i nemačkog kontingenta Kfora, sa neometanim dolaskom hiljada albanskih ekstremista, predvođenih teroristima tzv. OVK u Kosovsku Mitrovicu radi pretnji i zastrašivanja preostalih Srba, neoboriv su dokaz saradnje i sprege Kfora i UNMIK-a sa albanskim teroristima, kao i njihovog aktivnog angažovanja u konceptu menjanja granica na Balkanu u cilju stvaranja tzv. Velike Albanije. Istovremeno, to je najnovija potvrda proverene politike demonizacije Srba radi opravdavanja stvarnih ciljeva - okončanja etničkog čišćenja Pokrajine od Srba i prikrivanja činjenice da pripadnici terorističke tzv. OVK nisu demilitarizovani, niti razoružani. Zbog toga je OEBS, u svom izveštaju od 21. februara, osudio operacije pretresa stanova, ukazavši da su time od strane Kfora prekršene odredbe Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima utvrdivši da je ta akcija bila nelegalna, na šta je upozoren i šef UNMIK-a Bernar Kušner.

Nesprovođenje i grubo kršenje osnovnih odredaba rezolucije Saveta bezbednosti 1244 (1999) i pratećih dokumenata od strane Kfora i UNMIK-a, neposredni su uzrok dramatične bezbednosne i opšte situacije u Pokrajini, pre svega nastavljanja albanskog terorizma, nasilja i etničkog čišćenja Srba i drugog nealbanskog stanovništva i masovne kriminalizacije i bezakonja u Pokrajini. Time su Kfor i UNMIK postali saučesnici u najtežim zločinima protiv Srba i drugog nealbanskog stanovništva i snose najveću odgovornost za nepostojanje elementarne bezbednosti Srba i nealbanskog stanovništva u Pokrajini.

Na Kosovu i Metohiji je na delu oprobana taktika obmanjivanja svetske javnosti i skretanja pažnje sa totalnog fijaska međunarodne misije pod okriljem UN. Posle praktično okončanog etničkog čišćenja i uništenja svega što je srpsko i nealbansko u Pokrajini, svaki pokušaj da se krivci traže u malobrojnim preostalim Srbima ne predstavlja samo cinizam, već i dokaz direktne zaštite terorista i separatista, organizovanog međunarodnog kriminala i nastavljanja nove forme agresije protiv SR Jugoslavije koju karakteriše savezništvo NATO - i terorističke tzv. OVK. Takva aktivnost je jasno usmerena na širenje destabilizacije na čitavo područje jugoistoka Evrope. Na taj način se Kosovo i Metohija pretvara u centar dugoročne destabilizacije Evrope, a čitav region u centar za koncentraciju i širenje međunarodnog terorizma, koji je duboko zašao u tkivo Evrope i preko Kosova i Metohije bi trebalo da se proširi i ugrozi integracione procese.

Stalno pogoršavanje ukupne situacije u Pokrajini na liniji je nastojanja za veštačko izazivanje produžene destabilizacije u regionu, koja bi trebalo da opravda ostanak NATO i rehabilituje njegov prestiž i autoritet, koji su ozbiljno ugroženi nelegalnom agresijom protiv SR Jugoslavije.

Stoga su neprihvatljive i krajnje tendenciozne tvrdnje zvaničnika Kfora i UNMIK-a o navodnom uspehu međunarodne misije u Pokrajini, jer je jasno da one nemaju utemeljenja u realnoj situaciji na terenu i neminovno vode zaključku da se one zasnivaju na oceni nekih drugih ciljeva, različiti od onih utvrđenih Rezolucijom Saveta bezbednosti 1244 i pratećim dokumentima. Neprihvatljive su tvrdnje o smanjenju zločina u apsolutnim brojkama, jer je to posledica samo kontinuiranog smanjenja broja Srba i ostalog nealbanskog stanovništva koji su žrtve albanskih terorista.

Saradnja Kfor-a i UNMIK-a sa separatistima i teroristima u ugrožavanju suvereniteta i teritorijalnog integriteta suverene države - članice UN, sistematskom kršenju Povelje UN, međunarodnog prava, rezolucije Saveta bezbednosti 1244 i Vojno-tehničkog sporazuma, ne samo da podstiče bezbednosni i pravni haos u Pokrajini, već opasno podriva bezbednosne osnove u čitavom regionu. Takvo ponašanje međunarodnih snaga pod okriljem UN bez presedana je u istoriji mirovnih misija UN, čime su ugled i autoritet UN ozbiljno uzdrmani.

Striktno sprovođenje Rezolucije i pratećih dokumenata osnovni je preduslov za normalizovanje ukupne situacije u Pokrajini i obaveza svih da to bezuslovno poštuju.

2. Imperativ normalizovanja situacije na Kosovu i Metohiji

Svi pokazatelji nedvosmisleno potvrđuju da se razvoj u Pokrajini kreće u pravcu daljeg pogoršavanja ukupne situacije, njenog još opasnijeg usložnjavanja, sa mogućim dalekosežnim negativnim posledicama po širi region. Grubim kršenjem odredbi Rezolucije i svojim ukupnim ponašanjem, Kfor i UNMIK nedvosmisleno su potvrdili da dosadašnje prisustvo međunarodnih snaga pod okriljem UN na Kosovu i Metohiji predstavlja potpuni fijasko. Primarnu odgovornost za to snosi Savet bezbednosti UN koji nije preduzeo odgovarajuće i energične mere, na šta je po Rezoluciji bio obavezan, da obezbedi striktno sprovođenje odredbi Rezolucije i pratećih dokumenata.

Stoga, potrebno je da se što pre okonča ova sramna misija tzv. međunarodne zajednice na Kosovu i Metohiji jer je očigledno da ona nije bila u stanju ili nije želela da sprovede mandat koji joj je određen Rezolucijom Saveta bezbednosti 1244, i da prepusti nadležnim organima SR Jugoslavije i Republike Srbije da u Pokrajini uspostave red i mir, vladavinu prava i primenu zakona; ličnu i imovinsku zaštitu svih svojih građana, bez obzira na etničko ili versko poreklo i obezbede normalno funkcionisanje svih privrednih subjekata i lokalnih organa uprave i normalizovanje ukupnog života u Pokrajini, kao neophodne pretpostavke za otpočinjanje političkog dijaloga između predstavnika države i etničkih zajednica na Kosovu i Metohiji o parametrima autonomije i samouprave u Pokrajini.

Zahtevi Vlade SR Jugoslavije

Polazeći od svojih suverenih prava, garantovanih Rezolucijom Saveta bezbednosti 1244 (1999), dokumentom Černomirdin - Ahtisari i Vojno-tehničkim sporazumom, Vlada SR Jugoslavije ponovo zahteva:

da Savet bezbednosti hitno preduzme energične mere radi obezbeđenja striktnog poštovanja svih odredbi Rezolucije i pratećih dokumenata, pre svega onih kojima se potvrđuje suverenitet i teritorijalni integritet SR Jugoslavije na celini njene teritorije.

U skladu s tim, jugoslovenska vlada posebno insistira da:

- UNMIK i Kfor bezuslovno i bez odlaganja poštuju i sprovode mandat utvrđen Rezolucijom i pratećim dokumentima; da se striktno poštuje suverenitet i teritorijalni integritet SR Jugoslavije i Republike Srbije na Kosovu i Metohiji, i u tom kontekstu, obezbede punu normalizaciju funkcionisanja carinskog, graničnog režima, javnih službi (PTT, Elektrodistribucija, železnice, bankarski sistem) u skladu sa zakonima Republike Srbije i SR Jugoslavije i principima tržišne ekonomije, u cilju obnavljanja veštački pokidanih veza pokrajine sa Republikom Srbijom i SR Jugoslavijom, i osiguraju neodložno vraćanje jugoslovenskih graničnih organa, carine i pasoške kontrole na državnu granicu SR Jugoslavije prema Albaniji i Makedoniji;

- odmah ukinu sve uredbe i druge odluke UNMIK i Kfor kojima se krši teritorijalni integritet i suverenitet SR Jugoslavije i Republike Srbije, osiguraju poštovanje važećih zakona SR Jugoslavije i Republike Srbije na celini njihove teritorije;

- da se sva uzurpirana i bespravno oduzeta državna, javna, društvena i privatna svojina, pre svega, PTT, Elektrodistribucija, železnica, banke, rudnici, fabrike i preduzeća, vrati legalnim vlasnicima;

- hitno osigura bezbednosno okruženje za sve građane, njihovu punu ličnu i imovinsku sigurnost;

- preduzmu energične mere da se prekine teror, zastrašivanje i maltretiranje stanovništva srpske, romske, muslimanske, goranske, turske i drugih nealbanskih etničkih zajednica kao i zloupotreba sile koja ima za posledicu kršenje njihovih osnovnih ljudskih prava i da se odmah okonča etničko čišćenje pokrajine od nealbanskog stanovništva;

- obezbedi slobodan i bezbedan povratak u pokrajinu preko 350.000 Srba, Crnogoraca, Muslimana, Roma, Goranaca, Turaka, Egipćana i drugih građana prognanih u kampanji etničkog čišćenja nakon dolaska UNMIK i Kfor u pokrajinu;

- odmah protera više stotina hiljada državljana Albanije koji su ilegalno ušli u pokrajinu;

- rasformira borbena struktura terorističke tzv. OVK i razoružaju svi njeni pripadnici, kao i druge albanske naoružane bande, uništi celokupno njihovo naoružanje što je glavni uzrok nebezbednosti u pokrajini i njene opšte kriminalizacije, i posebno da se poništi dokument "o transformaciji" tzv. OVK;

- omogući hitan i nesmetan povratak pripadnika VJ i MUP na Kosovo i Metohiju, u skladu sa Vojno-tehničkim sporazumom, u interesu normalizovanja bezbednosti i sprečavanja daljeg masovnog proterivanja preostalih Srba i drugog nealbanskog stanovništva iz pokrajine;

- obezbedi puna sloboda kretanja na čitavoj teritoriji pokrajine i uklone sva postojeća geta, koncentracioni logori, blokade gradova i mesta, kao što su Kosovska Mitrovica, Orahovac, Gnjilane i drugi, u kojima pretežno žive preostali Srbi;

- obezbedi neometana dostava humanitarne pomoći;

- omogući normalno funkcionisanje obrazovanja, poštovanje univerziteta i drugih obrazovnih, kulturnih institucija i medija, posebno na srpskom jeziku i tamo gde pretežno živi srpsko stanovništvo (Kosovska Mitrovica i dr.);

- osigura puna i stalna zaštita preostalih kulturno-istorijskih spomenika, srednjovekovnih manastira, crkava i grobalja;

- bez odlaganja pozovu na odgovornost i primereno kazne vođe terorističke tzv. OVK, pre svega Hašim Tači i Agim Čeku i svi drugi vinovnici teških zločina, genocida, etničkog čišćenja, terorističkih akata protiv nealbanskog stanovništva, njihove privatne, kao i državne i javne imovine, kulturno- istorijskih spomenika, obrazovnih, medicinskih, privrednih i drugih institucija i objekata;

- bez daljeg odlaganja zaključi sveobuhvatan sporazum između SR Jugoslavije i UN o regulisanju statusa međunarodnog prisustva pod okriljem UN na Kosovu i Metohiji i drugih relevantnih pitanja.

N A S T A V A K . . .
 


[ Naslovna | Enciklopedija | Cinjenice | Vesti ]
© 1997, 1998, 1999, 2000 Ministarstvo za informacije Republike Srbije
Email: mirs@srbija-info.yu